✅ Verktøy og maskiner siden 1985

Toyota Corolla KE20

Toyota Corolla KE20
Toyota corolla KE20_001

Om bilen

Sommeren 2023 overtok Jeremias denne bilen, en Toyota Corolla KE20 fra 1978. Den sto da utenfor en låve, overgrodd av brennesle og delvis vandalisert med en knust rute i førerdøren.

Rust og mose hadde tæret hardt på bilen, og det hadde til og med begynt å vokse mose på førersetet. Den manglet bladfjærene sine, som hadde blitt erstattet med trelekter, og bakakselen satt mer eller mindre løst under bilen.

Toyota corolla KE20_007
Toyota corolla KE20_008

Prosjektet

Etter at bilen ble tauet bort fra låven, har arbeidet sakte men sikkert pågått for å gi den nytt liv. Det har vært en lang reise, og det er fortsatt mye som gjenstår. Hele prosjektet kan følges på Jeremias' egen YouTube-kanal, der han deler både fremganger, utfordringer og lærdommer underveis.

En stor utfordring har vært å finne reservedeler, da mange deler er vanskelige å få tak i. Noen slitedeler er relativt enkle å finne, mens andre er nærmest umulige å oppdrive.

Målet er ikke å få bilen i utstillingsstand, men å gjøre den kjørbar, EU-godkjent og klar for veien igjen.

Toyota corolla KE20_003
Toyota corolla KE20_002

Hva skjer under Restoration Show?

Under messen ligger fokuset på forstillingen. Stabiliseringsstag, foringer og hjullagre skal gjennomgås og byttes ved behov. Elsystemet skal feilsøkes for å sikre at belysning og andre funksjoner fungerer som de skal.

Også bremsesystemet får en oppgradering, inkludert bytte av hovedbremsesylinder, overhaling av en bremsecaliper og utkoning av minst ett bremserør. Bremseanlegget skal luftes, kjøleslanger skal byttes, og ny olje fylles på girkassen.

Avhengig av hvor langt rustreparasjonene har kommet, kan også interiøret monteres tilbake. Målet er at bilen forlater messen et steg nærmere en godkjent EU-kontroll.

Toyota corolla KE20_009

Jeremias Garage till Restoration Show 2025

Space