

Om bilen
Dette er en Tjorven fra 1973, også kjent som Daf Kalmar KVD440. Opprinnelig var den et servicekjøretøy for Postverket og ble brukt som postbil. Den korte og kantete karosseriformen gjorde den ideell for postutlevering – men nå får Tjorven et helt nytt liv. Johan kjøpte bilen som en tom karosseri uten chassis, noe som gjorde den perfekt for å bygge noe helt unikt. Kjøpet føltes også ekstra passende, ettersom Johan jobbet hos Postnord da han kjøpte bilen.


Prosjektet
Tjorvens reise startet i oktober i fjor og har tatt en minst sagt uvanlig retning. Under karosseriet skjuler det seg nå motor, drivlinje og mer fra en Volvo S60 T5 med en 2.0T-turbomotor og større dyser. Målet er en midtmotor med bakhjulsdrift og en effekt på rundt 400 hk – til en beregnet vekt under 800 kilo. Chassiset er designet og bygget av Johan helt på egen hånd, og tanken er at bilen skal være fullt kjørbar og klar for Street Week Sweden i juli. Så mye som mulig fra S60-en skal gjenbrukes, inkludert subframes, motor og girkasse. Utseendet skal holdes diskret, med breddede hjulhus og en stil som ligger tett opptil originalens postbil.
Hva skjer under Restoration Show?
I hall C under messen skal Johan fokusere på å jobbe videre med detaljer og det siste småplukket før sluttspurten. Tjorven skal beholde sitt klassiske utseende – gul med Posten-dekaler – men med en uventet vri. Motor og chassis vil kunne sees gjennom Tjorvens store vinduer, men så diskret som mulig, ved å lage beskyttelser som ser ut som postpakker.


Getting a new project car - Project T5 Mailtruck
