

Om bilen
Denne Dodgen er en helt unik bil med en fantastisk historie. Den har vært omtalt i motorpressen i flere tiår og ble først skrevet om allerede i 1982 av Anders "Bostic" Enwall i Bilsport. Senere skrev også Billy Söderin om bilen i Wheels, noe som gjorde den enda mer kjent i entusiastmiljøet.
Hasse Backmans far kjøpte den splitter ny i 1928, samme år som Hasse ble født. Tanken var at bilen skulle være passe gammel for sønnen å kjøre når han fylte 18. I 1946 tok Hasse over Dodgen, og det tok ikke lang tid før han begynte å trimme og modifisere den – en hot rod lenge før begrepet i det hele tatt var etablert!
Hasse drev i mange år bensinstasjonen i Alby (Ånge), som også var hans barndomshjem. Det var stedet der alle kom for å få hjelp med kjøretøyene sine, og han bodde der frem til han gikk bort for fem år siden.

Projektet
Tidlig på 1970-tallet ble bilen satt bort i et skur, hvor den ble stående i flere tiår. Høsten 2021 ble den dratt frem igjen da Jimmy "Turbo" Lundgren fikk muligheten til å kjøpe og hente den hjem.
Dodgen er en unik tidskapsel, bevart akkurat slik den var da den ble satt bort – med alle Hasses løsninger og trimming intakt. Ingenting hadde endret seg siden han stilte den vekk for 50 år siden. Motoren hadde en rå og kraftfull tone, langt fra den myke gangen som sidventilmotorer vanligvis har.
Å kjøre den i dag er en spesiell opplevelse – en treratt med tenningsjustering og håndgass, en brølende Weber-forgasser, og en motor som maler dypt og krever mer gass.
Hva skjer under Restoration Show?
I hall C under messen skal bilen gjøres mer driftssikker, og den trimmede motoren vil startes opp flere ganger foran publikum. Dette er en unik sjanse til å oppleve en bil med en utrolig historie – en bil som en gang fikk veiene til å skjelve med sitt dype brøl og rå kraft!



Lars "Julle" Olofsson

Jimmy ”Turbo” Lundgren
Henting av Dodge
Få fart på Dodgen
