

Om bilen
Denne BMW E30 ble kjøpt av Magnus i 2017 som et tomt skall med mange manglende deler. Bilen ble funnet via Facebook og kjøpt usett under en skitur, men valget føltes riktig. Lysten til å foredle en E30 på sin egen måte gjorde beslutningen enkel. Til å begynne med var planen å finne originale deler for å få bilen til å rulle med sin opprinnelige 316-motor, men mangel på deler førte til at den i stedet ble bygget om fra grunnen.


Projektet
Bilen har gjennomgått en omfattende ombygging for å bli både kraftigere og mer kjøreglad. For- og bakstillingen er forsterket, servostyring og elektriske vinduer er lagt til, og soltaket gir ekstra komfort. For å øke ytelsen ble den opprinnelige motoren erstattet med en BMW 325i E36-motor og tilhørende girkasse.
Men for å oppfylle kravene som ombygd kjøretøy har bilen også måttet oppgradere bremsesystemet, med bremser fra en BMW E38 728i foran og firestemplede Brembo-bremser fra en BMW E34 540i bak. Samtidig er hjulopphenget bygd om til 5-bolts hjulmønster for å kunne bruke større bremseskiver og andre felger.
Etter en siste teknisk kontroll ble bilen godkjent og klar for registrering. Men på vei til hjulinnstilling skjærte motoren seg, og kjølevæsken lekket ut. Etter det ble bilen stående – helt til nå...
Hva skjer under Restoration Show?
I hall C under Restoration Show skal den nye motoren monteres med nye lagre og slitedeler. Den gamle motoren løftes ut, og oljepanne samt andre deler overføres. Hvis alt går etter planen, skal bilen kjøre ut for egen maskin når messen er over.


