

Om bilen
Dette er en BMW 1602 fra 1974 som Andreas kjøpte i 2016 i Malmö. Håpet var at bilen var i god stand og kunne bli et lærerikt prosjekt underveis. I 2018 var planen å starte en ombygging til S14-motor, men da karosseriet ble demontert, viste det seg at det var svært dårlig reparert.
Fluxtråd, sikaflex, plater lagt over rust og tykke lag med sparkel førte til at prosjektet raskt vokste til en langt mer omfattende restaurering. Bilen har siden blitt sandblåst, og karosseriet har fått over 1000 timer med sveising for å bli helt rustfritt.


Prosjektet
BMW-en skal nå utstyres med et Group 5-breddekit, S14B20-motor, luftfjæring og BBS/Rondall delte felger. Den vil også få en veltebur, E9 CSI-fjærbein og bærearmer, en 188 LSD-differensial og Recaro sportseter for å få riktig karakter. Neste steg er å montere alt i bilen før det er klart for lakkering.
Hva skjer under Restoration Show?
Før messen pågår arbeidet for fullt med å bygge en større girkassetunnel, montere for- og bakstilling og sveise inn buret. Under Restoration Show fortsetter byggingen på stedet med sveising av nye setefester, vask av Recaro-stoler og montering av flere detaljer. Målet er å få bilen klar for den kommende lakkeringen.


